زیتون سبز، پر از خاصیت

چشمه سار آنیاز

درود ای آبی دریای هستی درود ای آنکه بی من مست مستی درود ای زلال چشمه ساران درود ای شیرمردبختیاران

ÈÇ ÓáÇã ... æÑæÏ ÔãÇÑÇ Èå æÈáǐ چشمه سار آنیاز ÎæÔ ÂãÏ ãíæíã ... ÈÑÇí ãÔÇåÏå ˜Çãá ãØÇáÈ ÇÒ ÂÑÔíæ ãØÇáÈ æÈáǐ ÇÓÊÝÇÏå ˜äíÏ.

زیتون سبز، پر از خاصیت

شهریور ۳, ۱۳۸۸ توسط : admin   موضوع : آشپزی سالم, مواد دارويي طبيعي

ارسال نظر

زیتون سبز، پر از خاصیت

 

تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن برگ درخت زیتون برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است.
زیتون با نام علمی «Olea europaea» درختچه‌ای است به ارتفاع تقریبا ۳ متر که با پرورش در شرایط مساعد ارتفاع آن به حدود ۱۲ متر و قطر تنه‌اش به ۳ متر می‌رسد.

 
چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم و رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه‌ای رنگ در آن وجود دارد. زیتون معمولا در اوایل تابستان شروع به گل دادن می‌کند و میوه آن کم کم ظاهر می‌شود و در اواخر تابستان به ثمر می‌رسد.

 

در این هنگام زیتون سبز است و به تدریج تبدیل به بنفش و قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شود بطوری که در اواخر پاییز که موقع برداشت میوه است، رنگ آن به کلی تیره است.روغن زیتون خواص فراوانی دارد و دفع کننده سنگ کیسه صفرا است که برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف کرد.

همچنین روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است.روغن زیتون برای رفع خارش‌های پوستی نیز مفید است و برای بدن بچه‌هایی که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند، روغن زیتون اثر مفیدی دارد و برای رفع پیوره لثه (التهاب لثه) می‌توان روغن زیتون را به روی لثه مالید.

همچنین دم کرده برگ درخت زیتون تب بر و جوشانده آن برطرف کننده رماتیسم است و پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است.

چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم و رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه‌ای رنگ در آن وجود دارد. زیتون معمولا در اوایل تابستان شروع به گل دادن می‌کند و میوه آن کم کم ظاهر می‌شود و در اواخر تابستان به ثمر می‌رسد. در این هنگام زیتون سبز است و به تدریج تبدیل به بنفش و قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شود بطوری که در اواخر پاییز که موقع برداشت میوه است، رنگ آن به کلی تیره است.

 

خواص درمانی زیتون و روغن زیتون


   زیتون سنگهای صفراوی را دفع و یبوستهای مزمن را درمان می‌کند، معالج قولنج‌های ناشی از ورم کلیه بوده، علاوه بر این خاصیت درمانی دیگر از جمله اثر نرم کنندگی، ملین و صفرا دارد.
همچنین این ماده در تسکین درد و سوزش سوختگی‌ها، درمان آفتاب زدگی و سرمازدگی، گزش حشرات، مار و عقرب مفیدست.

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (MUFA) و آنتی اکسیدان می باشد که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود. بنابراین مصرف آن به جای روغن های اشباع و جامد فواید زیر را برای سلامتی بدن دارد:

* روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند.

* مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی-عروقی می ‌شود.

* کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند.

*از مسموم و اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می‌ کند.

* مانع رسوب پلاکت ‌ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان‌ها می ‌شود.

روغن زیتون به علت دارا بودن چربی های غیر اشباع MUFA  باعث اتساع سرخرگ ها شده و از این طریق باعث کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.

* قند خون را تنظیم می ‌نماید.

* روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها می باشد که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش پر اکسیداسیون چربی ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسید اکسیداتیو می شوند.

* همچنین به علت خاصیت آنتی اکسیدانی خود دیواره سرخرگ ها را از گزند رادیکال های آزاد محافظت کرده و چسبیدن LDL را به دیواره سرخرگ ها، کاهش می دهد و ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 برای اینکه مواد مفید موجود در روغن زیتون، از جمله ویتامین E ، ترکیبات فرار، پلی فنول ها و سایر مواد آن از بین نرود یا کاهش نیابد، این روغن باید در مکان‌های تاریک و خنک نگهداری شود.

برگ، میوه و روغن زیتون و حتی هسته ی آن علاوه بر ارزش غذایی، دارای ارزش دارویی می باشد که تعدادی از خواص درمانی و مصارف دارویی این محصول در زیر ذکر شده است:

- پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی

- کاهش کلسترول بد

- کاهش لخته شدن خون

- کاهش فشار خون بالا

- درمان خون ‌ریزی لثه و تقویت لثه

- تقویت حافظه

- جلوگیری از سفید شدن مو

- تسکین دردهای روماتیسمی

     روغن زیتون خواص فراوانی دارد و دفع کننده سنگ کیسه صفرا است که برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف کرد. همچنین روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است.روغن زیتون برای رفع خارش‌های پوستی نیز مفید است و برای بدن بچه‌هایی که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند، روغن زیتون اثر مفیدی دارد و برای رفع پیوره لثه (التهاب لثه) می‌توان روغن زیتون را به روی لثه مالید.

   همچنین  پژوهشگران معتقدند مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد 
   

     تحقیق روی سلول‌های سرطان سینه در زنان نشان داد که اسید اولئیک روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این بیماری را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند.
همچنین روغن زیتون به جز خاصیت ضد سرطانی فواید فراوانی دارد که از آن جمله ملین بودن آن و نرم کردن عضلات و آرامبخشی درد استخوان است.

    همچنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.
عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفیداست و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می شود. اجزای مغذی خاص در روغن زیتون  می تواند دلیل تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامت قلب باشد.

   این ترکیبات که تحت عنوان “فنل” نامیده می شوند اثر آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل لخته در عروق دارند. روغن های زیتون سرشار از فنل بر عملکرد عروق خونی مشخص شده است.
   مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می تواند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد و بر قلب نیز تاثیر حفاظت بخش دارد.

     همچنین دم کرده برگ درخت زیتون تب بر و جوشانده آن برطرف کننده رماتیسم است و پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است.

 

 



عضوشوید .نظردهید. عزیزشوید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:زیتون,داروی,پر,خاصیت,,

] [ 16:48 ] [ mansoor ]

[ ]